Opdateret d. 27. maj 2013
En
natur - og kulturperle i Danmark
Akvarel
udført af Leif Vesti, frit efter J. H. Mansa's kort fra 1855 udført i
forbindelse med 125 års jubilæet i 1998.
Lammefjordens Dige- og
Pumpelag
Kulturminder fra før
inddæmningen
Vikingeskibsgrav ved
Hagested?
Lammefjorden og Vejrhøj blev dannet af isen under
sidste istid.
Nu er det mange år siden, at de store naturkræfter rasede, og i tiden
efter isens hærgen, har Moder Natur forsøgt at mildne på
"naturødelæggelsen". Ikke alene havde vi fået Vejrhøj i
Den inderste del af Lammefjorden var over
Dyndjorden består af en blanding af den råddenskab, som opstår ved
iltsvind, og jord fra bakkerne omkring fjorden.
Da Danmark tabte krigen i 1864, og talemåden
"hvad ud af tabes, skal indad vindes" opstod var vanddybden i den
vestlige ende af Lammefjorden reduceret til under
Da man allerede i midten af 1800 tallet var klar over dyndjordens
utrolige frugtbarhed, opstod tanken om at udtørre den inderste (vestlige) del.
Primus motor var Lensbaron Zytphen Adeler Dragsholm Slot. Uden
ham er det tvivlsomt, om projektet var blevet udført, til glæde for utroligt
mange mennesker.
Da tankerne tog form, blev man klar over, at dæmningen skulle ligge
mellem Audebo og Gundestrup, der hvor den ligger i dag.
Arbejdet blev påbegyndt den 3. april, Lammefjordens
fødselsdag, i 1873.
Den 21. september 1874 blev Audebodæmningen lukket med sænkekasser, og 2
dage senere nåede jorddæmningrne fra Audebo og Gundestrup sammen. Den 18.
januar 1875 påbegyndtes udpumpningen. Derefter kunne man begynde at grave
landkanalerne hele vejen rundt i strandkanten.
Der gik mange år inden projektet var færdigt. Der var ikke kun tekniske
problemer men også økonomiske. Den gang kendte man åbenbart også til
underbudgettering, da det første økonomiske overslag var for dyrt. Så lavede
man et nyt, som kun var halvt så dyrt, og da pengekassen var tom, var projektet
halv færdigt.
Udtørringen, som vi kender den i dag, blev først fuldført i 1939, hvor
pumpestationen fik sit nuværende udseende.
Den udtørrede del af Lammefjorden er på over 10.000 tdr. land eller ca.
57,5 km2.
Audebodæmningen, eller bare Dæmningen, er
forudsætningen for udtørringen af Lammefjorden.
Dæmningen er i alt
Den holder målene, også i virkeligheden. Der er heller ikke problemer
med vedligeholdelsen.
Langs dæmningen ligger hovedvejen rute 21 fra København til Randers, som
er en af landets farligste vejstrækninger, men Vejdirektoratet har lovet, at
den ny motor(trafik)vej mellem Holbæk Motorvejen og Kirkeåsvejen nord for Vig
åbner i efteråret 2013.
Audebo
Pumpestation er hjertet på Lammefjorden. Uden den ville fjorden langsomt blive
fyldt med vand igen.
Pumpestationen blev bygget i 1874, den rummede i sin tid 5 dampmaskiner
på hver 90 HK, som hver drev 2 vandsnegle. I kedelrummet var der 6 kedler, så
der altid var en i reserve. De var beregnet til at sænke vandspejlet
1905 blev det besluttet at opføre 2 vindmøller, og
en meget større året efter. Det var ikke
den helt store succes, så både vindmøller og de store skorstene er væk i dag,
men pumpehallen står stadig solidt forankret på sit fundament
I 1926
besluttede styrelsen at gå over til elektrisk drevne pumper. Danmarks største
centrifugalpumpe blev indkøbt i Holland. Den fungerer stadig med sin 260 HK
synkronmotor.
Under det
voldsomme tøbrud i januar 2011 pumpede Hollænderen ca.
I 1939 blev
vandstanden sænket til det nuværende niveau,
I foråret 2004
blev der installeret 2 nye pumper, forsynet med al mulig moderne elektronisk
styring, så udpumpningen er sikret mange år ud i fremtiden.
Udpumpnings-rekord i 2007
Som forventet
satte 2007 ny rekord i årlig udpumpning siden 1960. Årsnedbøren var
Nedbørsrekord i 2010
Siden min
statistik startede 1960, blev 2010 det år, hvor det regnene mest i Audebo. Der
blev målt
Den årlige
udpumpning nærmer sig 17 mill. m3 i gennemsnit. Det er stadig
tørkeåret 1976, der har alle de små rekorder, mindst nedbør
Til at lede overskudsvandet væk fra fjordbunden, er
der gravet omkring
Pumpehallen
fra 1873 ligger stadig med lige tagryk på de gamle fundamenter, selv om den
trænger til en kærlig hånd og mange millioner kr. til vedligehold. Billedet er
taget 4/1 2007.
Før udtørringen løb der vand ud i den nu tørlagte
Lammefjord fra et område på187 km2 eller 34000 tdr. land. For at alt det vand
ikke også skulle pumpes ud ved Audebo, blev der gravet en kanal på i alt
Kanalen blev gravet lidt ude i fjorden, så de gamle strandenge er
bevaret. De er ferske i dag, og er meget værdifulde for naturen, da de er en
grøn korridor langt ind i bondelandet, til gavn for vilde dyr og planter.
Desværre kan køernes vandring mod vest betyde, at engenes flora vil
blive fattigere, da artsrigdommen skyldes at de i over 100 år er blevet
afgræsset af det kræsne kvæg. Da heste og får er minder kræsne, vil det gå ud
over det nuværende rige planteliv, hvis de afgræsser engene. Hvis de slet ikke
afgræsses, vil artsrigdommen hurtigt forsvinde.
Vandstanden i landkanalerne kan variere meget, da den er afhængig af tilstrømningen
og vandstanden på kysten.
Billederne viser vandstanden i Svinninge-Audebokanalen ved Øvejen ca.
Billedet til venstre
viser vandet har stået så højt, at det har skyllet ind over asfaltkanten, men
det var begyndt at trække sig tilbage da jeg fotograferede det 1025
.
Billedt til højre er taget samme dag 1542. Da var vandet
allerede faldet ca.
Selv om kanalerne er uden fald, da de er gravet i den gamle kystlinie,
kan Svinninge-Audebokanalen blive tømt for overskudsvand ved Øvejen på under et
døgn, når vandstanden falder på kysten. Inde ved Svinninge går det meget
langsommere. Jeg kunne ikke se vandet var faldet der efter 5 timer, men vandet står også op til
Sluseportene passer sig selv, når vandstanden i Kanalen er højere end på
kysten åbner de automatisk. Omvendt lukker de også automatisk når vandstanden
på kysten er højest.
Vedligehold
Vinteren 2006-07 viste at det er vigtigt at vedligeholde kanaldigerne om
Lammefjorden. Digerne holdt til den meget høje vandstand i
Svinninge-Audebokanalen, som ses ovenfor, men den viste også, at der var behov
for at gå digerne efter, så de steder, hvor diget ikke levede op til kravene i
vedtægterne, kan blive genoprettet, så vi
undgår den katastrofe det ville være, hvis der går hul på diget langs den meget
vandrige Svinninge-Audebokanalen.
Maskinfører Carlsen behøver ikke avanceret udstyr for at kontrollere
højden på Diget. Vandstanden i kanalen er den samme som i Audebo, så et lægte,
et vaterpas og en tommestok er nok til at vise, at volden er sunket sammen.
I 2009 er gravemaskinen udstyret med laser til at styre skovlen.
Formanden siger det kan ses på kanalvolden, den er blevet helt lige efter
laseren blev monteret.
Gravemaskinen er
Lammefjordens Dige og Pumpelags egen. Den er købt fabriksny i efteråret 2006 og
vejer 21 t, derfor har den 210 i
typebetegnelsen. LC under 210 betyder den har lang undervogn, så den kan køre
på de bløde steder på Lammefjorden.
Det genoprettede
kanaldige ser meget goldt ud, men inden efteråret, er det grønt og frodigt
igen, så det er klart til at holde vandet fra Svinninge-Audebokanalen ude fra
Lammefjorden, så vi ikke skal pumpe det ud ved Audebo.
Billederne et taget 1. juni 2007 om formiddagen lidt vest for der, hvor
Gislinge Å løber ud i Kanalen.
Svinninge-Audebokanalen er den vandrigeste. Den
begynder hvor Odsherreds Jernbane krydser Svinninge Å, og ender ved Audebo,
hvor vandet kan løbe ud i den resterende Lammefjord gennem et sluseanlæg fælles
med vandet fra pumpestationen, de er kun adskilt af en betonmur. Svinninge Å er
langt der vandrrigeste tilløb til Kanalen, efterfulgt af Gislinge Å.
Slusen ved Audebo består
af 7 åbninger. De er
Billedet viser med lidt god vilje
de 4 sluser, hvor vandet fra
Svinninge-Audebokanalen selv løber udgennem Dæmningen. De 3 sidste, der ligger til højre
for dem på billedet, giver afløb for det vand der pumpes ud.
Nordkanalen har afløb til Lammefjorden ved Gundestrup gennmen sluse med 2 åbninger
i samme dimention som ved Audebo, men har også, sammen med Hørve-Dragskanalen,
afløb til Nekselø Bugt gennem en sluse ved Enghaveskoven med 3 åbninger
Kanalen mellem Svinninge-Audebokanalen og Hørve-Dragskanalen ved
”Andelskostalden” blev sløjfet i begyndelsen af 50erne.
Ifølge Vandløbsloven, er det brugerne af et område
som Lammefjorden, der skal bære omkostningerne ved driften, og de fordeles på
de berørte lodsejere, efter deres økonomiske interesse.
Til at føre Vandløbslovens regler ud i virkeligheden, blev Lammefjordens
Dige- og Pumpelag dannet i 1945 til afløsning af et tidligere lodsejerlag, og
det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har siddet i bestyrelsen i mange
år.
Lammefjorden er Danmarks suverænt største landvindingslag. Vi er så
store, at vi kan holde på dygtige folk, og få økonomi i at have meget af det
isenkram, der kræves i dag, for at drive et så omfattende anlæg som
Lammefjorden. Derfor kan omkostningerne holdes nede på omkring 200 kr. pr tdr.
land, i alt ca. 2 millioner kroner, selv om vi er det landvindingslag, som
ligger lavest, og derfor må løfte vandet højest.
Lammefjordens Dige og
Pumpelag
har i 2009 fået en officiel
hjemmeside
Der er ca.
I den våde sommer 2007 er mange af grøfterne allerede slået og rensen
første gang i juli. På billedet er maskinfører Carlsen i Fællesløbet nået til
Svalegaarden, Gislinge Strandvej 5 fredag den 20 juli.
Her holder han på asfalteret kommunevej, hvor det kan genere trafikken,
men hvis grøften ikke bliver renset op i tide, kan man frygte vejen forsvinder
ned i grøften. Som man kan ser rabatten smal, og grøftekanten stejl. Ikke nogen
god kombination.
Inden Carlsen nåede så langt, kørte han gennen uhøstede marker. Men det
afgrødetab bonden lider i forbindelse med vandløbsvidligeholdelsen, er småpenge
i forhold til det tab der ville komme, hvis markerne bliver oversvømmet pga.
manglende afstrømning i dårligt vedligeholdte grøfter.
Til efteråret kommer gravemaskine igen forbi Svalegaarden, så den kører
mange kilometer om året. Ca.
Som sagt, er jorden i den inderste ende af fjorden,
vest for Odsherreds Jernbane generelt utroligt frugtbar, men den er ikke noget
godt fundament for huse og veje. Derfor ligger der ingen bygninger mellem
Fårevejlerne, og rundkørslen på Adlers Allé har været en teknisk udfordring.
Den flyder reelt på fjordbunden, og den vipper formodentlig lidt, når der kører
en tung lastbil gennem den.
På Skovlyvej, som går gennem den bedste del af Lammefjorden kører
lastbilerne altid ”op af bakke”, Fjordbunden synker så meget når den bliver
belastet af en tung lastbil, at det ser ud som vejen løber foran bilen, og
jorden påbegge sider af vejen gynger voldsomt.
Når jeg kalder området øst for jernbanen for den
fattige ende, skyldes det, at området fulgte med som det tynde øl, da det var
billigst at lægge dæmningen ved Audebo. Man havde allerede før tørlægningen et
meget præcist billede af fjordbundens kvalitet som landbrugsjord, og anså med
rette meget af jorden for ikke at være særlig god. I dag kan der dog høstes
gode udbytter mange steder, og vi har en meget spændende natur
Vi har nok Sjællands største ubeboede område. Omkring 2000 tønder land,
som indeholder en blanding af landbrugsjord, skov, krat og enge. Nogle af
engene klassificeres i miljøundersøgelsen forud for påtænkt motorvejsbyggeri
som Lokalitet af største betydning for det vilde dyre- og planteliv.
Selv om tørlægningen af området vest for Audebodæmningen først blev
fuldført i 1943, var der i 1985 en utrolig artsrig vegetation med mange sjældne
planter. Den er beskrevet i Dansk Botanisk Forenings Naturlokalitetsregister
vedr. lok. 43/13 . Beskrivelsen er forfattet af Henry Nielsen og Henrik
Tranberg, og har titlen: "Undersøgelse af Skallesøgård i
Lammefjorden"
Forfatterne besøgte området den 23. og 24. august 1985, formodentlig i
forbindelse med at ejeren af Skallesøgård ønskede området frivilligt fredet.
Fredningen blev af uransagelige årsager IKKE gennemført, selv om ejeren ikke
krævede erstatning, og det er muligvis årsag til at rapporten ikke er offentlig
tilgængelig.
De danske myndigheder har heller ikke udpeget området som EU
habitatsområde, selv om det nok høret til blandt Danmarks vigtigste
naturområder. At et naturområde udpeges til EU habitatsområde betyder en særlig
beskyttelse af området.
.
Hovedparten af
Lammefjorden ligger i Dragsholm Kommune (fra 1/1 2007 Odsherred kommune),
resten er delt mellem Svinninge- og Holbæk Kommune (fra 1/1 Holbæk kommune).
Der er ingen,
som præcist ved, hvor mange mennesker, der bor på Lammefjorden, men det drejer
sig om over 1000.
I Svinninge-
og Holbæk Kommune findes ingen bymæssig bebyggelser, kun gårde og huse, som i
resten af Kongeriget. Ud over den spredte bebyggelse ligger der også et par
bymæssig bebyggelser i Dragsholm Kommunes del af Lammefjorden, foruden flere
sommerhusområder langs Nordkanalen.
Fårevejle
Stationsby ligger på og omkring nogle tidligere øer "ude på fjorden".
Fårevejle Kirkeby ligger på kanten af Lammefjorden "på land", altså
uden for det udtørrede område. Den har dog bredt sig ud på fjorden, den bydel
hedder Ny Fårevejle.
Dragsholm Kommunes rådhus ligger i udkanten af Fårevejle Stationsby, men Asnæs er kommunens største by. Kommunes hovedbibliotek har adressen Storegade 16, 4550 Asnæs. De vil garanteret være behjælpelig med flere oplysninger om Lammefjorden.
Hvis du/I vil søge oplysninger findes der flere titler på bibliotekernes
hjemmeside,
www.bibliotek.dk. Som
en begyndelse vil jeg foreslå "Lammefjordens Historie", af Uffe
Grosen og "Dagligliv bag Dæmningen" af Ingeborg Christmas Møller og
Nina Kragelund samt videoen "Lammefjorden - fra vand til land". Alle
tre titler kan bestilles fra hjemmesiden, men der findes mange flere titler
blot ved at søge på Lammefjorden, og flere af bøgerne har kildeoplysninger, så
mulighederne flere oplysninger er store.
I dagens Danmark ville man naturligvis ikke
acceptere, at et område som Lammefjorden blev udtørret, men med den natur, der
er i den laveste del, er jeg overbevist om, at det vil være en katastrofal
fejltagelse, at begynde på at fylde vand i Lammefjorden igen.
Vi beboere på Lammefjorden hører mange ønsker om at fylde vand i fjorden
igen, men når vi beder om yderlige oplysninger, klapper myndigheder og
miljøfolk i som østers.
Hjortetakøkser fundet
1961 på Øgaard
De ældste fund fra fortidig menneskelig brug af Lammefjorden er nok de
hjortetakøkser jeg fandt i efteråret 1961. Den største og flotteste fandt jeg
som stor knægt, da jeg pløjede et stykke dyndjord forud for såning af hvede her
på Øgaard.
Hjortetakøkser er fra de
første jægersamfund, som indvandrede efter Istiden. Der har efter sigende
siddet et skaft gennem det runde hul, og nederste kant har været øksens æg,
evt. forsynet med en flinteflække.
Billederne
er indskannet fra billederne vi fik fra Nationalmuseet, hvor de originale økser findes i dag.
Vi havde
fået en ny MF 35 diesel, som kunne trække den gamle
Til
fyraften kom den med ind og vasket i køkkenvasken. Da så vi de flotte
ornamenter, som kun anes på billederne.
Arbejdet gik videre,
hveden blev sået, og dengang blev den harvet med en let harve efter såningen. Ikke
langt fra hvor den store var fundet, så jeg pludselig en meget mindre under
harven. Traktoren blev selvfølgelig omgående stoppet og lillebror samlet op.
Selv om det er over 45 år siden står erindringen om fundene stadig klart i min
hukommelse, og jeg er overbevist om, at hvis jeg ikke havde fundet den først,
havde jeg ikke set den lille.
Selv om
fundene er blevet registreret af Nationalmuseet, gennem gdr. Jørgen Petersen,
Thorsgaard, Gislinge, og økserne afleveret mod passende kompensation, 500 kr.
og gipsafstøbninger, som stadig findes på Øgaard, er det først her over 45 år
efter arkæologerne ønsker at undersøge arealet, pga. den kommende nye
motortrafikvej, Rute 21, over Lammefjorden, som kommer til at gå lige hen over
findestedet for den store økse.
Jeg har
min helt private teori om øksernes anvendelse, især den store. På grund af
ubalance i økserne og de runde huller til skaft, tror jeg ikke de har været
arbejdsredskaber, men på den tid var der vel også brug for statussymboler.
Stenalderlosseplads på Øgaard
I
forbindelse med forundersøgelserne forud fra den nye mortorvej rute 21 mellem
Tuse Nord og Vig Nord, har Holbæk Museum gravet søgelinier på Øgaard i nærheden
af hvor jeg fandt den store hjortetakøkse i 1961.
Det er
Niels Wickman, Holbæk Museum, der med falkeøjne kontrollere, at gravemesteren
kun skræller pløjelaget af, så områder med fortidig aktivitet afsløres.
Som det
ses til højre i billedet, var gravearbejdet ikke spildt. Museet fandt en ca.
7.500 år gammel lodseplads, fra den yngre Kongemosekultur. En kulstof-14 prøve
kan måske stedfæste fundet mere præcist.
Dette
billede viser arkeolog Flemming Hansen i en for arkeologer meget almindelig
stilling, på knæ og med en graveske i hånden. På dette tidspunkt har de ikke
fundet det mest spændende endnu, men billederne af ”Trykstokken” og
kronhjortegeviret må vente til konservatorerne har stabiliseret hjortetakkerne,
så de ikke tager skade af at forlade det trygge miljø, umiddelabart under
pløjelaget på Øgaards mark.
Den rigtige
losseplads, som blev taget i brug 1 sep 1990 ligger bag hækken på billedet oven
over, og om nogle år kommer den helt hen til den nye vej.
Køkkenmødding på
Gislinge Lammefjord
I 1932 henvendte den daværende ejer af gården med den nuværende adresse
Gislinge Fjordvej 10 sig til Gislinges arkeologiformidler nr. 1 gdr. Jørgen
Pedersen, Thorsgaard, at han havde fundet mange oldsager lidt nord for gården.
Nationalmuseet blev kontaktet, og snart efter var G. Rosenberg fra
Nationalmuseet i gang med skovl og ske. Senere var E. Westerby i aktivitet.
Resultatet var at i juni 1940 skete den første egentilig udgravning under Dr.
Th. Mathiasens ledelse. I juli 1944 fortsatte man udgravningerne under Povl
Simonsens ledelse.
Ovennævnte oplysninger er fundet i en artikal af Povl Simonsen i bogen
”Fra Holbæk Amt
Tidlig middelalderbåd
fundet 1993 på Gislinge Lammefjord
Under udgravning til en kunstig sø på ejendommen Gislinge Fjordvej 2
stødte man på en slidt klinkbygget båd, som blev bygget 1130-50.
Spredte fund
Tidligere tiders fiskere gik ind for genbrug. Derfor er der fundet mange
brugte møllesten, som har været brugt af fortidige fiskere som ballast på
fiskegarn og lignende.
Der er selvfølgelig fundet mange flere køkkenmøddinger på og omkring
Lammefjorden en den på Gislinge Fjordvej 10. Oplysninger om dem kan de lokale
museer finde frem.
Kort før jul 2006 fik
jeg en mail fra clin.psych. Niels Peter Rygaard, Aarhus, som mener der muligvis
kan gemme sig en fælle til Ladbyskibet
under denne bakke.
Asfalten i forgrunden på billedet er Rute 21, i svinget lidt nord for
Gurededvej, hvis man følger vejen nod højre kommer Audebo Havecenter i næster
sving. Bag bakken ligger engene ned mod Lammefjorden, og til venstre slutter
Hagestedgaards dyrkede marker vest for Nykøbingevej, som rute 21 her i området.
Jeg er enig med Niels Peter Rygaard i at bakken ikke virker naturlig i
forhold til de andre bakker i området, og som det fremgår af billedet er der en
hulning midt på bakken, og den er orienteret øst- vest. Om den så virkelig
rummer en vikingeskibsgrav kan kun en efterforsning vise. Men det kunde da være
spændende, og en fjer i hatten til Holbæk Museum. De er adviceret.